محمد احمدی اکبری دانشجو و پژوهشگر مهندسی عمران

چیپینگ و کاربرد آن

چیپینگ به معنای تراشیدن و مضرس کردن سطوح بخصوص سطوح بتنی است. معمولاً به‌منظور اتصال بتن جدید با بتن سخت شده ابتدا سطح بتن سخت شده را چیپینگ نموده و سپس اقدام به بتن‌ریزی می‌نمایند.

برای اجرای ستون و بیس پلیت بر روی پدستال و فونداسیون، با عمل چیپینگ، سطح بتن روی فونداسیون یا پدستال را خراشیده کرده تا گروتی که بعد پایان نصب سازه فلزی می‌ریزند، به بتن بچسبد.

مقاومت لغزشی جاده‌ها در زمستان

به دلیل ارزان بودن نمک در مقایسه با بسیاری از فرآورده‌های دیگر، استفاده از این ماده در پاک‌سازی معابر پوشیده از برف در فصل زمستان روزبه‌روز افزایش می‌یابد. خاصیت استفاده از نمک در این است که نمک نقطهٔ انجماد آب را پایین می‌آورد.‌

این ماهیت باعث می‌شود نمک و کلرات کلسیم هر دو، در زمستان مورداستفاده قرار گیرند. دمای سطح جاده پوشیده از برف و یخ تعیین‌کننده مقدار نمک یا ضد یخ مورداستفاده است.

جاده‌های یخ‌زده و یا پوشیده از برف بسیار لغزنده و خطرناک هستند. برای تسریع در برطرف کردن برف و یخ، مدت‌زمان و مقدار مورداستفاده از مواد ذوب کننده، بسیار مؤثر است. استفاده به‌موقع از مواد ضدیخ بسیار تعیین‌کننده است. شایان‌ذکر است هنگامی‌که برف بر روی سطح از انسجام کافی برخوردار نیست، پاشیدن نمک مقدار کمی از آن را ذوب کرده و بقیه به‌صورت برفاب بر سطح جاده باقی می‌مانند که در این صورت حتی جریان ترافیک هم قادر به از بین بردن برفابی که ۱۵ الی ۳۰% آن آبدار نیست. در نتیجه بهتر است نخست، مقدار مناسب از این مواد استفاده شود تا این مشکل به وجود نیاید و همچنین اثرات نمک بر سطح به حداقل برسد.

در ادامه بخوانید  انیمیشن معرفی سیستم یوبوت

هر چه دمای هوا کمتر باشد و مقدار نمک مورداستفاده بیشتر شود، مدت حضور اثرات نمک بر سطح جاده طولانی‌تر خواهد بود و درنتیجه افت مقاومت لغزشی ادامه خواهد داشت.

تأثیرات بافت سطحی بر لغزندگی (تخلیهٔ آب سطوح)

عمل تخلیه آب از سطح جاده و در نتیجه از بین رفتن اثرات نمک در برقراری مجدد مقاومت لغزشی بسیار تعیین‌کننده است. نه تنها تعبیهٔ مناسب سیستم زهکشی در جاده‌ها در عمل تخلیهٔ آب مؤثر است، بلکه دو عامل دیگر یعنی بافت ریز و درشت نیز حائز اهمیت بسیار است و جا دارد اندکی به مکانیزم آنها پرداخته شود. به‌طورکلی برقرار شدن مقاومت لغزشی سطح جاده‌ها به خصوصیت‌های دو عامل مهم زیر بستگی دارد.

بافت ریز

بافت ریز در مقیاس کوچک به زبری توده ذرات روباز سطح جاده اطلاق می‌شود. برای رسیدن به تماس خشک با سطح جاده، نفوذ لایه نازک آب توسط تابر ضروری است. میزان دوام زبری بافت به قابلیت صیقل پذیری مواد و پارامترهای صیقل دهنده و بار ترافیکی بستگی دارد و سرعت‌های پایین ۳۰ مایل (۴۸/۲۸ کیلومتر) جهت پاسخ به نیاز مقاومت لغزشی سطح مؤثر است.

بافت درشت

در مقیاس بزرگ‌تر، بافت درشت به‌اندازه سنگ‌دانه و فاصلهٔ بین آنها اطلاق می‌شود که به وسیلهٔ روش پخش ماسه قابل اندازه‌گیری است و در مستهلک کردن مقدار انرژی جنبشی که از عملکرد تایر با سطح جاده به وجود می‌آید، نیز مؤثر است. برای رسیدن به تماس خشک بافت درشت مناسب عمل زهکشی سطح را نیز انجام می‌دهد و در سرعت‌های بالای ۳۰ مایل (۴۸/۲۸۸ کیلومتر) مؤثر است. بافت درشت یک سطح انعطاف‌پذیر، از دوام و پایداری توده‌های روباز آن تأثیر گرفته است.

در ادامه بخوانید  آشنایی با سقف سیاک

به‌طورکلی بافت ریز توسط سنگ روسازی جاده کنترل می‌شود، درحالی‌که بافت درشت به نسبت سنگ‌دانه و مواد چسبنده (قیر) به مقدار زیاد وابسته است. بافت درشت با استفاده از تکنیک‌های ویژه‌ای که نسبت مستقیم به نوع مواد استفاده‌شده، تعمیرات، نگهداری و مقاومت مواد در برابر تغییر شکل و فرسایش دارد فراهم می‌شود. در سطح خیس یک جاده، برای فراهم کردن مقاومت لغزشی مناسب سرعت‌های بالا، به بافت ریز و بافت درشت مناسب نیاز فراوان وجود دارد.

ازآنجاکه زهکشی مناسب برای خـروج محلـول نمـک از سـطح جاده بسیار حائز اهمیت است، بنابراین، اندازه درشت‌دانه‌ها و فاصلهٔ بین آنها در تخلیهٔ سریع آب و محلول نمک از سطح جـاده بسیار تعیین‌کننده اسـت، اگرچه توصـیه BS594 در مـورد جاده‌هایی که رانندگی در آنها با سرعت زیاد انجام می‌شود مقدار ایده آل استفاده از چیپینگ، پـوشش صد در صـد سـطح آسـفالت است، اما این کار در عمل قابل انجام نیست و حتـی بایـد فاصـلهٔ بین سنگ‌دانه‌ها از هم به‌اندازه‌ای باشد کـه عمـل تخلیـهٔ آب به‌سرعت انجام پذیرد. درنتیجه مقدار ۷۰%سطح پوشش قابل‌قبول اسـت. این مقدار ۶۰% از سطح جاده‌هـا را پوشش می‌دهد.‌ مقدار کم پوشش دلیل بر پایین بودن مقدار مشخصه پخـش دارد، اما پایین بودن مساحت سـطح پوشـش بـه دلیـل شـرایط سـخت عملیات در محدوده شهری است.